De Uitdaging


Als moeder van een kersverse NBBJ-speler kijk je natuurlijk graag wat er in de zaal tijdens een training gebeurt. De warming-up is hierbij overigens net zo boeiend als de technische trainingen en de partijtjes. Bij de NBBJ is de warming up, net als de training, duidelijk volgens een goed opgezet plan opgebouwd. In een stevig tempo worden intensieve én ontspannende oefeningen met elkaar afgewisseld. Vandaag zag ik voor het eerst het zijwaarts ‘planken’. En zoals alles, ziet dat er een stuk eenvoudiger uit bij de kinderen ten opzichte van de eigen pogingen… Probeer het maar eens! Uitleg: ga liggen op je zij en laat je voeten op elkaar rusten. Steun met je onderarm en elleboog op de vloer. Til jezelf op, maar houd de onderarm op de vloer: je lichaam vormt samen met de grond een driehoek. Zorg voor een rechte lijn van schouder, heup en voet. Voor een extra uitdaging til je je bovenliggende arm en/of been hierbij op. Zie de foto! Voor een potje planken train je allerlei spieren maar hoef je niet naar de sportschool te fietsen. Deze oefening kun je gewoon thuis op elke vlakke ondergrond doen. Gewichten, apparaten, dure sportschoenen? Je hebt ze allemaal niet nodig voor deze oefening. Je traint met je eigen gewicht als ballast. Als je de plank goed uitvoert, dan train je er bijna je hele lichaam mee. Waarschijnlijk voel je als eerste de spanning in je buik en in je rug. Om een rechte plank te vormen, moet je naast je buikspieren echter óók je bilspieren aanspannen. Ga jij het binnenkort ook proberen? Ik heb al een duikeling op het vloerkleed gemaakt bij thuiskomst…