Drive forehand

De drive is een snelle, vlakke slag vanaf schouderhoogte langs de zijkant van de baan. Doel is je tegenstander langs de zijkant te passeren.

Beginner

Voorbereiding

  • Je beweegt je lichaam naar rechts: altijd linkervoet eerst aansluiten, daarna zijstap naar rechts.
  • Je lichaamsgewicht is vooral op je rechterbeen.

Uitvoering

  • Je houdt je racket in de shakehandgrip vast.
  • Je racket naar achteren brengen in een grote lus.
  • De pols gehoekt naar achteren.
  • Arm enigszins gestrekt houden en zijwaarts naar voren zwaaien.
  • Het raakpunt is op schouderhoogte zo ver mogelijk van je lichaam vandaan (afstand houden!)
  • De shuttlebaan is vlak, langs de lijn en ver.
  • Laat je arm dóórzwaaien, slag niet abrupt stoppen (de shuttle nawijzen).
  • En je gaat na de slag naar de basispositie.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=e826uzJ7gYg]

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=A3OjVfbbNvI]

Gevorderde

Voorbereiding

  • Je beweegt je lichaam naar rechts: altijd linkervoet eerst aansluiten, daarna zijstap naar rechts.
  • Je lichaamsgewicht is vooral op je rechterbeen.

Uitvoering

  • Je houdt je racket in de shakehandgrip vast.
  • Je racket niet te ver naar achteren brengen met ‘open blad’: het blad is in de achterste positie horizontaal, je handpalm wijst omhoog.
  • De pols gehoekt naar achteren.
  • Arm enigszins gestrekt houden en zijwaarts naar voren zwaaien.
  • Gebruik niet zozeer je pols, maar je onderarm om op het moment dat je de shuttle raakt, het blad weer verticaal te krijgen.
  • Het raakpunt is op schouderhoogte zo ver mogelijk van je lichaam vandaan (afstand houden!)
  • De shuttlebaan is vlak, langs de lijn en ver.
  • Laat je arm kort doorzwaaien, niet te ver, geen tijd te verliezen.
  • En je gaat na de slag naar de basispositie met chassé en in de actieve basishouding.

Competitiespeler

Voorbereiding

  • Je beweegt je lichaam naar rechts: split step, linkervoet iets aansluiten, daarna zijstap naar rechts.
  • Je lichaamsgewicht is vooral op je rechterbeen.

Uitvoering

  • Je houdt je racket in de verkorte shakehandgrip vast.
  • Racketvoering is hoog: blad op net-hoogte.
  • Je racket niet te ver naar achteren brengen met ‘open blad’: het blad is in de achterste positie horizontaal, je handpalm wijst omhoog.
  • De pols gehoekt naar achteren.
  • Arm enigszins gestrekt houden en zijwaarts naar voren zwaaien.
  • Maak gebruik van je onderarmrotatie: Gebruik niet zozeer je pols, maar je onderarm om op het moment dat je de shuttle raakt, het blad weer verticaal te krijgen.
  • Het raakpunt is op schouderhoogte zo ver mogelijk van je lichaam vandaan (afstand houden!)
  • De shuttlebaan is vlak, langs de lijn en ver.
  • Laat je arm kort doorzwaaien.
  • De onderarmrotatie brengt het blad in feite weer horizontaal.
  • En je gaat na de slag naar de basispositie met chassé en in de actieve basishouding.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=rQ77DrzXNP0]
Let op: hij doet ook ‘verkeerde’ slagen, geluid/ondertiteling aanzetten! De drive die op deze pagina wordt uitgelegd, noemt hij Powerdrive. Helaas nog geen goede video over gevonden.

Hier legt hij uit waarom de techniek bij lage drives anders moet zijn (11:14):
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=TAzZ58bU9dU]

Trainer

Afwijkingen

  • Slag is niet krachtig door geen/weinig onderarm rotatie: le er op dat de arm dus iets geboden is om de rotatie mogelijk te maken. Laat spelers de slag uitvoeren met alleen de onderarmrotatie, dus zonder de bovenarm te gebruiken.
  • Slag wordt te laag uitgevoerd door lage racketvoering: racketvoering moet met blad op nethoogte.