Lob backhand (lift)

De lob (lift) backhand is een hoge slag vanuit het linkervoorveld naar het achterveld. Het doel is tijd winnen om zelf terug te gaan naar de basispositie en om de tegenstander naar achter te dwingen.

Beginner

Voorbereiding vanuit de basispositie

  • Beweeg naar linkervoorveld: linkervoet kleine stap, daarna uitvalspas met je rechtervoet.

Uitvoering van de slag

  • Backhandgrip
  • Rechterarm naar voren brengen, elleboog gehoekt.
  • Shuttle onderhands slaan en elleboog & pols naar voren bewegen.
  • Arm iets doorzwaaien (shuttle nawijzen).
  • En weer terug naar de basispositie: strek je rechterbeen en draai je lichaam weer terug. Zet één stap met je rechtervoet achteruit en dan met chassépas terug naar basispositie.

Let op: hij doet ook ‘verkeerde’ slagen, geluid/ondertiteling aanzetten!

[youtube http://www.youtube.com/?v=v_NAx409G2M]

[youtube http://www.youtube.com/?v=hQ4WueR-VsI]

Gevorderde

Voorbereiding vanuit de basispositie

  • Actieve basishouding
  • Linkervoet kleine stap, daarna uitvalspas met je rechtervoet.
  • Je tenen wijzen (globaal) in de looprichting.

Uitvoering van de slag

  • Backhandgrip
  • Rechterarm naar voren brengen, elleboog gehoekt.
  • Racket vooraf losjes vasthouden, zodat de knijpbeweging zelf al het racket extra in beweging zet.
  • De shuttle onderhands slaan en elleboog & pols naar voren bewegen.
  • Korte doorzwaai en weer terug naar de basispositie: meteen na de slag terugveren vanuit de uitvalspas, de beweging terug naar de basis inzetten. Strek dus je rechterbeen en draai je lichaam weer terug. Zet één stap met je rechtervoet achteruit en dan met chassépas terug naar basispositie.

[youtube http://www.youtube.com/?v=WUmyfUwRNC4]

Competitiespeler

Voorbereiding vanuit de basispositie

  • Split step, waarbij de rechtervoet iets eerder landt, zodat je meteen naar links beweegt.
  • Vanuit de split step naar uitvalspas met je rechtervoet.
  • Je tenen wijzen (globaal) in de looprichting.

Variant: je gebruikt de kruispas als je een grotere afstand moet afleggen.

Uitvoering van de slag

  • Verkorte backhandgrip.
  • Je rechterarm naar voren brengen, elleboog gehoekt.
  • Het racket vooraf losjes vasthouden, zodat de knijpbeweging zelf al het racket extra in beweging zet.
  • [nog uitzoeken:] De pols is enigszins gehoekt, zodat je je pols verder kan bewegen.
  • De shuttle onderhands slaan en elleboog & pols naar voren bewegen.

Variant: Bij een aanvallende lift is de elleboog is meer gestrekt, de slagbeweging komt voornamelijk uit de pols (zie video BWF hierboven).

  • Je gebruikt je andere arm als balans en strekt die ook op het moment dat je je rechterarm strekt.
  • Korte doorzwaai.

Variant: gemaskeerde lob (deceptive lift) je houdt het racket zo lang mogelijk hoog en speelt met een ultra korte achterzwaai en geen doorzwaai. De slag lijkt op een steek en komt helemaal uit de pols.

  • En weer terug naar de basispositie: meteen na de slag terugveren vanuit de uitvalspas een korte herstelchassé dan terugdraaien met chassépas / kruispas terug naar basispositie.

Trainer

Afwijkingen

  • Voet wijst niet in de looprichting. Nadelen: het lichaam gaat dan wat voorover staan, shuttle wordt lager gepakt en je bent minder snel terug. Daarnaast is de kans op enkelverzwikking veel groter.
  • Geen balans arm: je bent langzamer terug, minder flexibel.
  • Te lang doorzwaaien: dat kost te veel tijd, je bent te laat terug.